Under söndagen läser jag det debattinlägg som Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, gör i Dn Debatt 17/11 – ”Rektorer utsätter lärare för otillbörlig påverkan”. Min första tanke är – när skall vi få en konstruktiv skoldebatt som bidrar till utveckling?
Skolfrågor väcker engagemang och intresse men det är ofta som jag inte känner igen de frågeställningar som lyfts. Det blir lätt sensationslystna rubriker och utspel som för mig har ett oklart syfte. De rektorskollegor jag arbetar tillsammans med stämmer inte in på den beskrivning av rektorskåren som ges i Fjelkners inlägg.
Att rektor är den som ansvarar för arbetet på en skola, ett arbete där bland annat betygssättningen ingår, anges i skollagen. Det är också rektor som är garant för rättsäkerheten. Det blir svårt att uppfylla detta uppdrag om rektor håller sig på avstånd från betygsdiskussionerna. Rektor har också ansvar för att verksamheten utvecklas och att vi hela tiden förbättrar vårt arbete. Det blir komplicerat att leda utvecklingsarbetet om rektor skall hålla sig på avstånd. Nej, jag förstår inte syftet med inlägget.
Lars Flodin, ordförande Sveriges Skolledarförbund besvarar Fjelkners inlägg i en replik, Dn Debatt 17/11. Jag instämmer i att generaliseringar och negativa beskrivningar av skolans proffessioner inte bidrar till någon skolutveckling. För att lyckas med våra elever är samarbete och respekt för varandras uppdrag viktigt.